Heeft u een klacht over uw huisarts(praktijk) en bent u er samen niet uitgekomen in een gesprek, dan kunt u uw klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris.
De wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) beoogt een betere en snelle aanpak van klachten. Patiënten kunnen gratis terecht bij de klachtenfunctionaris van de zorgaanbieder. Uit de praktijk blijkt dat een goed gesprek tussen de cliënt en de zorgverlener het beste werkt. De klachtenfunctionaris kan zo’n gesprek eerder op gang brengen. Lost een probleem niet op? Dan kan de patiënt laagdrempelig naar een onafhankelijke geschillenorganisatie. Die doet een uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden.
Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE) faciliteert een netwerk van onafhankelijke klachtenfunctionarissen die uw klacht kunnen bemiddelen. Daarnaast zijn de Geschillen instanties Huisartsenzorg en Openbare apotheken van SKGE erkend.